
LEX/BDAD/0037/2002

Equivalent/Neutral Citation: 24BCR(2004)(AD)233, 54 DLR(AD) (2002) 130

IN THE SUPREME COURT OF BANGLADESH
(APPELLATE DIVISION)

Civil Petition for Leave to Appeal Nos. 504, 510, 516, 617 & 636 of 2002

Decided On: 02.07.2002

Ekushey Television Ltd and others Vs. Dr Chowdhury Mahmood Hasan & others

Hon'ble Judges/Coram:
Mainur Reza Chowdhury, C.J., Md. Ruhul Amin, K.M. Hasan, Abu Sayeed Ahammed and
Kazi A.T. Monowaruddin, JJ.

Counsels:
For Appellant/Petitioner/Plaintiff: Rafique-ul Huq, Senior Advocate, M Moniruzzaman
Khan, Advocate with him instructed by Sharif Uddin Chaklader, Advocate-on-Record, Dr
Kamal Hossain, Senior Advocate, instructed by Md Nowab Ali, Advocate-on-Record,
Abdur Razzak, Senior Advocate, instructed by Md Aftab Hossain, Advocate-on-Record,
Syed Ishtiaq Ahmed, Senior Advocate, instructed by Sharif Uddin Chaklader, Advocate-
on-Record, A.F. Hassan Ariff, Attorney-General, Fida M Kamal, Additional Attorney-
General and Adilur Rahman Khan, Deputy Attorney-General with him instructed by Md
Ataur Rahman Khan, Advocate-on-Record

For Respondents/Defendant: Abdur Razzak, Senior Advocate, instructed by Md Aftab
Hossain, Advocate-on-Record - For Respondent No. 1, A.F. Hassan Ariff, Attorney-
General, Fida M Kamal, Additional Attorney-General and Adilur Rahman Khan, Deputy
Attorney-General with him instructed by Md Ataur Rahman Khan, Advocate-on-Record -
For Respondent Nos. 4-8, 4-7, 1-5, 4-8

JUDGMENT

K.M. Hasan, J.

1 . The petitioners in the above petitions for leave seek leave to appeal against the
judgment and order dated 27-3-2002 passed by a Division Bench of the High Court
Division in Writ Petition No. 5050 of 2001 making the Rule absolute. Civil Petition for
Leave to Appeal No. 504 of 2002 is by Ekushey Television Limited and its Managing
Director, Mr Farhad Mahmud. Civil Petition for Leave to Appeal No. 510 of 2002 is by
Foreign Companies as intervener petitioners. Civil Petition for Leave to Appeal No. 516
of 2002 is by the three writ petitioners. Civil Petition for Leave to Appeal No. 617 of
2002 is by Mr AS Mahmud, Chairman and CEO Ekushey Television Limited. Civil Petition
for Leave to Appeal No. 636 of 2002 is by the Director General, Bangladesh Television.
All these petitions are disposed of by this judgment as the facts and law points involved
are similar.

2. Circumstances leading up to the presentation of the aforementioned leave petitions,
which have been heard together, may be briefly stated:

3. A Rule Nisi was issued in Writ Petition No. 5050 of 2001 by the High Court Division
calling upon the respondents to show cause as to why the licensing agreement dated 9-
3-1999, signed by and between the Ministry of Information, the respondent No. 1 and

23-04-2025 (Page 1 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



Mr AS Mahmud, respondent No. 7, Annexure-F of the writ petition, and the subsequent
approval to transfer the said licence to the ETV Ltd, Annexure-H of the writ petition,
should not be declared to have been entered into and granted unlawfully and without
lawful authority and to be of no legal effect.

4 . Writ petitioner Nos. 1 and 3 are professors of Dhaka University and the Writ
petitioner No. 2 is the President of Bangladesh Federal Union of Journalists. The
petitioners feel that the matter raised in the writ petition involves breaches of
constitutional obligations and statutory duties by and on behalf of the respondent Nos.
1, 2 and 3, in dealing with public property in clear violation of legal mandates and
public policies. The petitioners claim that as conscious citizens of this country, they are
duty bound to invoke the extra-ordinary jurisdiction of this Court, under the
Constitution, to compel the respondent Nos. 1, 2 and 3 of the writ petition, to perform
their public duty under the Constitution and the laws of Bangladesh.

5. In 1998, Ministry of Information invited tenders, by publishing a notice dated 6-5-
1998, inviting proposals from local and foreign firms individually or under joint venture
to install and operate a television channel under private ownership. Seventeen
enterprises participated in the tender which were opened on 25-6-1998 by the Technical
Committee of which Mr Anisur Rahman, Chief Engineer (acting) BTV was the convener.
The committee was required to evaluate the tenders by taking into consideration the
following factors:

a. Balanced programme in socio-economic context;

b. The concept and objective of transmitting the programme nationally and
internationally;

c. Technical proposal for establishment of TV network;

d. Investment proposal;

e. Seriousness in establishing a TV network.

6. Accordingly, the proposals of the participants in the tender were evaluated and out of
seventeen participants, the offer of Minard (Bangladesh) Ltd. was declared commercially
unsuccessful. The rest were divided into three categories.

7 . The first category included three companies who were found to be satisfactory.
Second category included three participants whose tender might be considered as a
second preference. The technical committee found the tender of the other ten
companies unacceptable. In the third category Ekushey Television was placed at serial
No. 5. The evaluation, Annexure-A1 of the writ petition, prepared by the technical
committee was sent to the Ministry of Information by a forwarding letter dated 9-7-
1998 written by the convener of the committee Annexure-A.

8 . The writ petitioners alleged that after submission of the evaluation report, the
technical committee came under heavy pressure from an interested group. As a result of
which, the technical committee changed the evaluation report and Ekushey Television
which was in the rejected list in the earlier and original evaluation report, was placed at
the top of the list of the participants found satisfactory. The writ petitioners alleged that
this evaluation report, which was also purported to be made and signed by the technical
committee members on the same date i.e. 9-7-1998, was totally malafide, unauthorised
and unacceptable.

23-04-2025 (Page 2 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



9. The writ petitioners alleged that by a letter dated 16 February, 1999, to the Ministry
of Information, Annexure-C of the writ petition, the Ministry of Finance set out a
number of conditions for granting licence to Ekushey Television. One of the conditions
was that if the private channel transmitted its programme simultaneously with the BTV
the private channel would pay Taka 1200 per hour and when no programme was
transmitted by BTV the hourly charge would be Taka 1,800 (Annexure-C of the writ
petition). According to the petitioner, the hourly charge was far below what was
charged by private channels like ATN, Channel-I, who sold their air time at a rate of
Taka 40 to 50 thousand per hour.

10. The writ petitioners alleged that upon receiving representation dated 24 February,
1999 from Mr AS Mahmud, Chairman ETV, (Annexure-D), the Ministry of Finance by a
back-dated memo dated 16-2-1999 (Annexure-E) deleted paragraph-'Cha' of the
original memo of the same date issued by the (Annexure-'C) Ministry of Finance, by
which the ETV was exempted from paying hourly charge of Taka 1200 or Taka 1800
thus depriving the Government exchequer of a huge amount of money every year.

11. The writ petitioners also claimed that though Mr AS Mahmud did not participate in
the tender on behalf of ETV, yet the agreement was signed between the Government of
Bangladesh and Mr AS Mahmud, in violation of Tender notice, Annexure-I(b) of the
affidavit- in-opposition of the respondent Nos. 6 & 8 and clause 7 of tender conditions
for establishing a private channel, Annexure-2 of the aforesaid affidavit-in-opposition. It
would appear from Annexure-D dated 24 February, 1999 that a company under the
name and style of Ekushey Television Ltd. had already come into existence by the time
the agreement was signed. The petitioners further claimed that after signing the
agreement with the Government Mr AS Mahmud transferred the licence to the Ekushey
Television Ltd for Taka 200 crore. The petitioners further alleged that Mr AS Mahmud
being a private individual and not a commercial enterprise and having not participated
in the tender, cannot in law be granted licence to install and operate a private TV
Channel. Therefore, the licence agreement signed with Mr AS Mahmud was malafide.

12. The petitioners claimed in the writ petition, that the licence agreement was signed
in accordance with the provisions of section 4(1) of Telegraph Act, 1885 and section 5
of Wireless and Telegraphy Act, 1933. The petitioners alleged that since no licence was
obtained from Ministry of Post and Telecommunications and no apparatus was imported
by ETV Ltd after obtaining licence and clearance from that Ministry, the licence is illegal.
The petitioners further claimed that under the co-site agreement signed between BTV
and ETV Ltd., the ETV was given permission to use the towers and premises of BTV and
its facilities, for a nominal rent. Lastly, by allowing ETV to set up its office inside the
BTV complex at Rampura, the security of BTV, which is a key point installation, is
exposed to threat. Thus the respondents who are under a legal and constitutional
obligation to protect national interest, have acted in breach of law and the policy
formulated by the government and against the national interest.

13. Respondent Nos. 6 and 8 in the Writ petition, Ekushey Television and its Managing
Director, Mr Farhad Mahmud respectively, appeared by filing affidavit-in-opposition
jointly. The main contention of respondent Nos. 6 and 8 in the writ was that the
petitioners in the writ petition had no locus standi to file the case, the writ petition
suffered from laches and delay, the evaluation report, (Annexure-"A-1"), by which ETV
was shown to be a disqualified participant in the tender, was a manufactured report, the
signatures on Annexure-"A-1" are superimposed, the allegation of changing report is
not correct, the then Chief Engineer and Convener of the Evaluation Committee, by his
letter dated 14-10-1988, informed that several evaluation reports were prepared and the

23-04-2025 (Page 3 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



report which was attested by the Secretary on 14-10-1988 was the final evaluation
report, ETV was duly qualified, Licensing Agreement with Mr AS Mahmud was a lawful
one as ETV was neither a natural or a legal person, the subsequent transfer of licence to
ETV was proper and lawful, the Ministry of Information has the authority in law, to sign
the Licensing Agreement, ETV does not require a separate licence, the Licensing
Agreement itself is a licence, the Prime Minister has the authority, under Rule 33 of the
Rules of Business, to authorise the Ministry of Information to sign the Licensing
Agreement under section 4 of Telegraph Act, 1985 and section 5 of the Wireless
Telegraphy Act, 1993, ETV has not been using any of the BTV establishment including
the 2nd VHF Channel unlawfully, the Finance Minister has rightly exempted ETV from
the payment of Taka 1,200 per hour, while BTV is transmitting its programme at Taka
1,800 per hour, while BTV is not transmitting its programme and ETV has the approval
from the Key Point Installation Defence Committee, to use BTV premises.

14. The respondent No. 7 in the Writ petition, Mr AS Mahmud, the Chairman and CEO of
Ekushey Television by filing affidavit-in-opposition contested by supporting the
statement of respondent Nos. 6 and 8. He claimed that he decided to participate in the
tender through his proprietorship concern Ekushey Television. The respondent No. 7
claims that he has sufficient credentials to his credit. He is the Founder Director and
subsequently publisher and the Managing Director of the Daily Star, one of the country's
most successful English-language newspapers, the Founder and subsequent Chairman
of Reliance Insurance Company Limited, a Director of the Infrastructure Development
Company Limited founded by the World Bank and the Government of Bangladesh, the
Chairman of Unidev Production Limited, a company involved in television production
business and former President of Dhaka Chamber of Commerce for four years, etc.
Since the tender notice clearly allowed participation in the tender by individual or on
joint venture, local and foreign, he participated vide letter dated 24-5-1998. Then
again, he participated in the tender as the proprietor of the Ekushey Television. He was
the only applicant whose proposal was backed by technical collaboration proposal from
BBC Worldwide Limited. He further claims that the Technical Evaluation Committee put
Ekushey Television at the top of the list after evaluation of the proposals.

15. The Ministry of Information, respondent No. 1 in the writ petition, did not file any
affidavit nor did it contest the Rule.

16. Respondent Nos. 2, 3 and 5 also filed affidavit-in-opposition while hearing of the
writ was progressing. Respondent No. 2 is Bangladesh, represented by the Secretary,
Ministry of Finance. It is stated in his affidavit-in-opposition that decision of charging
Taka 1200 and formulation of some other conditions were taken in an inter-ministerial
meeting with Ministry of Information and Bangladesh TV, the condition to charge Taka
1200 was dropped by the then Finance Minister on a representation by Mr AS Mahmud
to the Finance Minister. Respondent No. 3 is Bangladesh, represented by the Secretary,
Ministry of Post and Telecommunications. In his affidavit-in-opposition it is stated that
the Ministry of Post and Telecommunications did not give any permission to ETV Ltd to
import wireless telegraph apparatus by the letter dated 29-11-1999. This letter, as
referred to at para 30 of the writ petition, was issued by the Frequency and Wireless
Board. It is further stated that in the Import Policy Order 1997-2002, schedule 1 HS
heading No. 85.85 it is provided that wireless telegraph apparatus can be imported in
the non-government sector, on the basis of no objection certificate of the Ministry of
Post and Telecommunications, but neither respondent No. 6, Ekushey TV Ltd. nor
respondent No. 7, Mr AS Mahmud, applied to this Ministry for a no objection certificate.
It is also stated that the ETV Ltd. has not been granted any licence in accordance with
the provisions of Wireless and Telegraphy Act, 1933, as it did not apply for the licence.

23-04-2025 (Page 4 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



Lastly, it is mentioned that this Ministry, vide its letter dated 6-9-2001 asked ETV about
the licence, but the ETV replied that it did not require any such licence.

17. Respondent No. 5, Director General BTV, in his, affidavit-in-opposition, has stated
that a co-site agreement between BTV and ETV was signed as set forth in the main
contract. On the basis of this contract ETV is allowed to use the tower and its adjacent
land of Dhaka, Natore, Khulna and Rangpur TV Stations. It is further stated that use of
Sylhet Station by ETV was not included in the co-site agreement. ETV is co-sharing
Sylhet Station on the basis of an instruction from the Ministry of Information. He has
further stated that the space of tower or BTV used by ETV costs not less than Taka 15
crore. It is further stated that though a co-site agreement has been signed between BTV
and ETV, but rent has been calculated based on the Public Works Departments rate and
PWD cannot determine the cost involved to maintain key point installation. It is further
stated that though a co-site agreement was supposed to be vetted by the Ministry of
Law but due to various reasons BTV was not given time to send this agreement to the
Ministry of Law. The fees mentioned in the co-site agreement was very nominal and was
a great loss to BTV. It is further stated that terrestrial transmission can be viewed all
over Bangladesh and a satellite transmission can be viewed by about 20% population of
the country. It is further stated that the respondent No. 5 is not aware whether ETV has
taken any clearance from the competent authority for using KPI premises like BTV
station. But it mentioned that BTV, being a key point installation, has the highest
possible security, which a private organisation cannot have at any cost under the
contract. BTV has to allow ETV to use its tower as set forth in the contract and other
infrastructure facilities like in building space, etc. which is causing losses to BTV.

18. On an inquiry by the court, respondent No. 5, the Ministry of Information, through
Assistant Secretary respondent vide Memo No. 7g/P-3/13(3)/2001/06 dated 13-2-2002,
informed the court that the enclosures in the file sent to the Prime Minister, along with
the summary, were photocopies Annexure-II of civil petition for leave to appeal No. 636
of 2002. The details of the memo are as follows:

1 . Photocopies were sent to the then Prime Minister's Office along with the
summary.

2. Original evaluation report along with related papers are not available in the
concerned file of the Ministry, because the evaluation report and concerned
papers were kept by the then Secretary Mr Akmal Hossain under his personal
custody which is not available now.

3. There is nothing of reference of those documents, including the evaluation
report, in the file of the Ministry. It appears and is also evident from the UO
Note dated 14-10-1998 sent by the then Secretary Mr Akmal Hossain to DG,
BTV, that the evaluation report was physically handed over by Mr Anisur
Rahman, the then acting Chief Engineer, BTV, to Mr Akmal Hossain, the then
Information Secretary. There is no evidence in the Ministry's file and also in the
letter entry register, that the original evaluation report was sent by the
Secretary to the concerned Branch/Section of the Ministry. As such, the original
evaluation report is not available in the relevant file of the Ministry.

4. It is true that the UO notes sent by the then Secretary Mr Akmal Hossain to
DG, BTV, on 14-10-1998 and 15-10-1998 are not available in the Ministry. The
UO notes were not sent down to the concerned section. These were sent from
the then Secretary's office directly and the original office copies of those two

23-04-2025 (Page 5 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



UO notes have been found in a folder left by the then Secretary.

5. Although the letter of the then DG, BTV dated 15-10-1998, in reply to the
then Information Secretary's UO note, was received by the Secretary's Office,
there is no evidence in the movement register that the letter has been sent
down to the concerned Branch/Section for keeping in the files.

6. The clarification letter sent by Mr Anisur Rahman, Acting Chief Engineer of
BTV, on 14-10-1998 was sent with an enclosure of the letter sent by Mr
Salauddin Zaki, the then DG, BTV, which was received by Secretary's Office.
But subsequently it was not sent down to the concerned Branch/Section.

7. The concerned papers were kept by the then Information Secretary and these
were not sent to the concerned section. As such, there is no record of this in
the Ministry's Note Sheet of the concerned file.

19. Upon hearing the parties, the High Court Division made the Rule absolute on the
finding that the Evaluation Report was changed, by which the disqualified participant,
ETV, was made qualified, which is a malafide exercise of power by the respondents. The
whole process of preparing report was not transparent and since the changing of
evaluation report was malafide all subsequent actions, taken on the basis of the
changed report, are also malafide. However, the High Court Division have found that
signing of Licensing Agreement itself or its subsequent transfer to ETV Ltd was not
unlawful. The High Court Division has further found that in signing the Licensing
Agreement with Mr AS Mahmud, the Government has not violated any provisions of
Telegraph Act, 1885, Wireless Telegraphy Act, 1933, Article 145 of the Constitution and
in that view of the matter the signing of the Licensing Agreement may be considered
irregular, but it is not invalid or void. It also held that the Finance Minister was
competent to exempt ETV from the payment of Taka 1200 per hour while BTV is
transmitting its programme. It did not find anything wrong with the permission given by
the Key Point Installation Defence Committee to ETV, to use BTV premises. But at the
same time it observed that though ETV obtained certificate of registration, but the
certificate itself is not sufficient to set up telecasting installation. The proposal of ETV
must be legally accepted by the concerned Ministry at the very initial stage.

20. Since the original evaluation report was not sent with the file the court in order to
come to a proper decision directed Mr Akmal Hossain, former Secretary, Ministry of
Information to produce the evaluation report and other related papers written by Mr
Nazmul Alam, Director General, Bangladesh Television. Mr Akmal Hossain, the
Information Secretary, in his sworn statement dated 4 March, 2002, denied giving any
instruction to the Director General, to change evaluation report and include ETV in the
list of qualified participants (Annexure-V) to the leave petition No. 636 of 2002.

21 . Mr Rafique-ul Huq, the learned Counsel appearing for the petitioners, Ekushey
Television and its Managing Director, Mr Farhad Mahmud, challenges the maintainability
of the writ petition as the writ petitioners are not directly affected. The High Court
Division ignoring the guidelines determined by the Appellate Division as to locus standi
to maintain a public interest litigation acted illegally in holding that public litigation may
even be directed against less fortunate persons when the question of malafide exercise
of power or the question of transparency is agitated and thereby extended the scope of
public interest litigation.

22. The High Court Division acted illegally in making the Rule absolute on the ground
of transparency and malafide though the Rule was issued in different terms.

23-04-2025 (Page 6 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



23. The High Court Division committed illegality in holding that the selection process in
which, ETV and seven other participants were selected lacked transparency and
accountability and, as such, the whole selection process was malafide, in spite of the
fact that the Government took various measures to ensure transparency and
accountability in the selection process, as is evident from the UO Note dated 14-10-
1998, issued by the Secretary, Ministry of Information, and the letter dated 15-10-1998
of Mr Anisur Rahman, the Chairman of Technical Evaluation Committee.

24. The High Court Division did not find ETV in any manner responsible for such lack of
transparency and accountability nor ETV contributed in such lacking of transparency and
accountability and yet made the Rule absolute, thereby depriving ETV of a licence
granted by the Government, after complying with all necessary formalities and thereby
committed serious illegality in the name of public interest litigation.

25. The High Court Division erred in law in not holding that the writ petition was not
maintainable on the ground of delay and gross laches.

26. The High Court Division did not consider the implications of various provisions of
the Board of Investment Act, 1980 and Foreign Private Investment (Promotion and
Protection) Act, 1980 before passing such a drastic and far reaching judgment.

27. Mr Syed Ishtiaq Ahmed, the learned Counsel appearing for the petitioners, Mr AS
Mahmud, Chairman and Chief Executive Officer of Ekushey Television, in Civil Petition
for Leave to Appeal No. 617 of 2002 submits, that the High Court Division committed
serious error of law in finding the writ petitioner has locus standi to file the present writ
petition as a public interest litigation, in making the Rule absolute on the ground of
malafide vitiating the entire process of granting of the licence, whereas the Rule has
been issued only upon the specific points, asking the respondents to show cause as to
why the Licensing Agreement signed by and between the Ministry of Information and Mr
AS Mahmud and the subsequent approval to transfer the said licence to ETV Ltd, should
not be declared to have been entered into and granted unlawfully and without lawful
authority.

28. The High Court Division committed illegality in purporting to avoid a concluded
contract in the writ jurisdiction on the ground of malafide without reference to the laws
of contract and the relevant provisions of the Contract Act, 1872. In any view of the
matter malafide or even fraud on the part of the Government as one of the contracting
parties does not make a concluded contract void under the Contract Act.

29. He has further argued that the High Court Division should not have taken on its
shoulder the burden to find malafide. It lies on the party who alleges it.

30. The High Court Division committed a serious error of law in adjudicating upon
seriously disputed questions of fact in the writ jurisdiction.

31. Dr Kamal Hossain, the learned Counsel appearing for the intervener petitioners
Citicorp International Finance Corporation and Waterford Partners LLC in Civil Petition
for Leave to Appeal No. 510 of 2002, has argued that the High Court Division failed to
appreciate that the effect of the Judgment holding that the licence granted to ETV
Limited was done without lawful authority, is to expropriate the substantial equity
investment of the petitioners, without their having had any opportunity to present their
position and in disregard of the protection afforded to them as foreign investors by the
Foreign Investment (Protection and Promotion) Act, 1980 and the Bilateral Investment
Treaty between Bangladesh and USA.

23-04-2025 (Page 7 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



32. The High Court Division failed to appreciate that on the basis of license issued by
the Government the respondent No. 8 has been operating for more than two years and
rights of bona fide third parties were created and were subsisting including those of the
petitioners as foreign investors, in addition to those of international lenders, the large
number of employees and the growing audience of respondent No. 8 and the judgment
in effect destroys those rights.

33. Mr Hassan Ariff, the learned Attorney-General appearing for the petitioner, Director
General of Bangladesh Television in Civil Petition for Leave to Appeal No. 636 of 2002,
has argued that the High Court Division committed illegality in observing that the
Government, Bangladesh Television failed to produce the file, inasmuch as the records
before the court do not warrant such observation and which has no nexus with the
materials on record.

34. He has further argued that the High Court Division erroneously observed that the
relevant files were not produced and/or withheld inasmuch as the called for files were
duly produced but the High Court Division could not find therein certain recording of
minutes/deliberation, the absence of which have been sufficiently explained by
materials on record.

35 . Mr Abdur Razzaq, the learned Counsel appearing in Civil Petition for Leave to
Appeal No. 516 of 2002 for its petitioners who are also the writ petitioners submits that
the High Court Division has failed in its constitutional obligation to correctly interpret
the provisions of Article 145 of the Constitution and consequently failed to come to the
conclusion that the Ministry of Information has signed the Licensing Agreement with the
respondent No. 7 in violation of provisions of Article 145 of the Constitution and the
Rules of Business.

36. He has argued that the High Court Division has failed to correctly evaluate the
provisions of Article 55(6) of the Constitution vis-a-vis the Rules of Business and
consequently failed to hold that the Prime Minister has no authority under Rule 33 of the
Rules of Business to act contrary to, or vary the specific statutory provisions as
contained in section 4 of the Telegraph Act 1985 and section 5 of Wireless Telegraphy
Act 1933.

37. The High Court Division should have held that Ekushey Television Ltd was required
to hold a statutory licence from the Government of Bangladesh under section 4 of the
Telegraph Act, 1885 and statutory licence from the Director General, Bangladesh Post
Office under section 5 of the Wireless Telegraphy Act, 1933.

38. He has further argued that the High Court Division ought to have found that the
respondent No. 7 having not participated in the tender and Ekushey Television Ltd
having been incorporated as a limited company on 1st July, 1998, the Licensing
Agreement dated 9th March, 1999 signed by the Ministry of Information with the
respondent No. 7 and the subsequent approval dated 5 April, 1999 to transfer the
licence to Ekushey Television Ltd was malafide and without jurisdiction and therefore
void.

39. He has further argued that the High Court Division has erred in law in not coming
to the conclusion that the ETV Ltd has been unlawfully using various establishments
including the second VHF channel of Bangladesh Television generally and other facilities
in violation of the specific provisions of the co-site Agreement, exempting ETV Ltd from
the payment to BTV giving undue and unlawful financial benefit granted to ETV Ltd at
the cost of public exchequer and also that BTV, being a key point installation, the use of

23-04-2025 (Page 8 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



BTV premises by ETV without prior permission from Key Point Installation Defence
Committee, was unlawful and detrimental to the security of the State.

40. The initial argument put forward by Mr Rafique-ul Huq and Mr Syed Ishtiaq Ahmed,
the learned Counsels, when the petition reached for hearing before us is that the writ
petition is not maintainable as the petitioners have no locus standi.

41. Traditional interpretation given to locus standi is that judicial redress under Article
102 is available only to a person who has suffered a legal injury by reason of violation
of his legal right by the impugned action of the State or a public authority.

42. The legal community has played a critical role in expanding locus standi to those
who were previously deprived of it because of strict interpretation of the term
"aggrieved person" used in Article 102 of the Constitution.

43. In Dr Mohiuddin Faroque's case (49 DLR (AD) 1) it is stated in para-8".........if
there is a public cause involving public wrong or public injury, any member of public or
an organisation whether being a sufferer himself/herself or not may become a person
aggrieved if it is for realisation of any of the objectives and purposes of the
Constitution."

44. On the question of locus standi the case of Kazi Mukhlesur Rahman (26 DLR (AD)
44) has laid down the following propositions:

(1) The High Court Division does not suffer from any lack of jurisdiction under
Article 102 to hear a person.

(2) If a fundamental right is involved, the impugned matter need not affect a
purely personal right of the applicant touching him alone. It is enough if he
shares that right in common with others.

(3) In interpreting the words "any person aggrieved", consideration of
"Fundamental Rights" in Part III of the Constitution is a relevant one.

(4) It is a question of exercise of discretion by the High Court Division as to
whether it will treat that person aggrieved or not.

(5) The High Court Division will exercise that jurisdiction upon due
consideration of the facts and circumstances of each case.

45. In Mohiuddin Faroque's case while the judges giving separate judgments Chief
Justice Mr ATM Afzal says that a person having sufficient interest in the matter in
dispute is qualified to be a person aggrieved and can maintain an action for judicial
redress of public injury arising from breach of public duty or relation of some provision
of the Constitution.

46. Mr Justice Latifur Rahman has expressed that a person in approaching the court for
redress of a public wrong or public injury has sufficient interest in the proceedings if he
acts bonafide.

47. What is meant by sufficient interest is basically a question of fact and law which
shall have to be decided by the court. None of the fundamental rights like rule of law is
subject to mechanical measurement. They are measured in our human institution i.e.
the courts and by human beings i.e. the judges, by applying law. Therefore, there will
always be an element of discretion to be used by the court in giving standing to the

23-04-2025 (Page 9 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



petitioner. From the above, it appears that the courts of this jurisdiction has shifted its
position to a great extent from the traditional rule of standing which confines access to
the judicial process only to those to whom legal injuries caused or legal wrong is done.
The narrow confines within which the rule of standing was imprisoned for long years
have been broken and new dimension is being given to the doctrine of locus standi.

48. According, the averments made in this particular writ petition specific legal wrong
was done in performance of public duty which is vitiated by non-transparency and
malafide. It is alleged that the respondents by their acts have abused power and a
public wrong is committed by total disregard of law which may not have caused any
specific legal injury to an individual or group of individuals but caused injury to the
people in general. The petitioners claim that being conscious members of the society
they have sufficient interest to challenge the constitutionality of the public wrong
committed by the respondents.

49. It is claimed that the public duty, the petitioners sought to enforce, is one which
the authority owes to the general public and not to specific individual or class or group
of individuals. The petitioners being citizens of Bangladesh are entitled to maintain an
action because they have sufficient interest. Barring them will create a situation in
which Constitutional rights of general people will be denied.

50. The preamble of our Constitution undertakes to secure to every citizen justice. The
preamble along with other articles and provisions of the Constitution have given justice
an ampler dimension to provide justice to every citizen of the country. Above all, the
Constitution reposes all the power to the people. Article 7 makes it clear that all
legislative, judicial and executive powers are conferred on the people through the
Constitution.

51. With the prefatory assessment of the locus standi and discussion on the preliminary
objections raised by the learned Counsels for the respondents we may now turn to the
facts of the writ petition to consider whether there was any violation of public duty as
alleged.

52. There are some essentials in the legal realm that are of monumental importance.
One of them is the duty of the court to protect the ordinary citizen from the executive
excess and corrupt practice. The Court is always under tremendous pressure to locate
and address the question of executive accountability since a citizen has a right to clean
administration. Expectation for a clean administration is further generated by
bureaucratic norms and pressures which requires maintenance of transparency in
carrying out their public duties. The High Court Division while delivering its judgment
has gone into detail to examine particularly this aspect of the case and found lack of
transparency and accountability in the process of evaluation report of the participants in
the tender for opening a private TV Channel and the licence given thereunder. It came
to a finding that the procedure lacked transparency and was malafide.

53. The allegation is that the evaluation report of the technical committee was changed.
The High Court Division found that there are two evaluation reports Annexure-A(1) and
Annexure-B(1). These two evaluation reports of the technical committee, bear the same
number, the same date and are also signed by all the four members of the technical
committee. The evaluation report which is annexed as Annexure-A(1) was forwarded to
the Secretary Ministry of Information by a letter which is annexed as Annexure-A.
Similarly, the evaluation report annexed as Annexure-B(1) is forwarded to the Secretary
Ministry of Information by a letter annexed as Annexure-B. In the third paragraph of

23-04-2025 (Page 10 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



Annexure-A(1) Ekushey Television is placed in the fifth position and found to be not
responsive along with ten other participants. But in the Annexure-B(1) the position of
the participants were changed to such an extent that non-responsive Ekushey Television
was placed at the top of the responsive participants whereas Multimedia Production
Company Ltd which topped the list of the responsive participants in Annexure-A(1) was
placed at the bottom of the list of Annexure-B(1).

5 4 . Further to this, an important change can be noted in the third paragraph of
Annexure B1. A sentence is added by which the proposals of some of the participants
mentioned therein, including Ekushey Television, are to be considered subject to some
conditions. This sentence is quite poignantly absent in Annexure A1.

55. The report does not mention what were the conditions and who set or decided
those conditions nor any explanation for changing the position of ETV from a non
responsive participant to a responsive participant. "It is strange to note that it is not
mentioned that on the basis of the evaluation of proposals of all the participants, the
proposals of those eight participants were found responsive rather it is mentioned that
if certain conditions are fulfilled, only then their proposals may be considered,"
observed the High Court Division. It further observed that nowhere those conditions
were mentioned. Under the circumstances the High Court Division called for the file of
the technical committee in which the minutes or deliberations were recorded to be
examined by it. The High Court Division passed two orders for the production of the file
before the court but according to it (at page 140 of the leave petition No. 504 of 02) the
relevant file was not produced and no explanation was given as to what happened to
the file. The conditions which were required to be fulfilled for consideration of the
proposals of those eight participants still remain unknown.

56. Instead a file of BTV bearing No. TV (project) 005,07 was produced before the High
Court Division from which it may be found that a meeting was held on 2-7-1998 in
which the committee was directed to submit a report by 6-7-1998. From the same file it
may be found that the Chairman of the committee called a meeting of the committee on
6-7-1998 and notice was also served upon the members but on a search of the file no
minutes or deliberations of the meeting were found to have been recorded therein. It
gives rise to doubt whether all the files were produced before the High Court Division.
Official records and papers are in the public domain and part of the public record and
they should be made available if asked for by the court. The petitioner in the leave
petition No. 636/2002, the Director General BTV claims that the file called for and the
file available to them was produced before the court. But the file does not have any
noting of the minutes or the deliberations that took place in the meeting held on 6-7-
98. The reasons may be that the relevant file was suppressed or there is no file on
which such noting was made. In either case the process of preparing the evaluation
report of the participants in the tender for opening a private TV channel is not
transparent.

57. It also leads us to conclude, in agreement with the High Court Division, that the
evaluation report, Annexure 'B' is not a 'complete report'. It does not state what
conditions had to be fulfilled by the Ekushey Television to become responsive and
placed at the top of the list. The conditions were not even disclosed to the participants.
No reason is given for changing the evaluation report or why there are more than one
report with the same memo number and the same date. The selection process of ETV
reveals arbitrary action and abuse of power and the evaluation report of the technical
committee malafide.

23-04-2025 (Page 11 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



58. Law requires that subsequent change of terms and conditions of tender must be
relayed to each and every participants so that all the participants can avail of the equal
opportunity while participating in the tender. But in this case subsequent change of
conditions were kept secret to other participants. As a result of which requirement of
law are not met with and other participants were discriminated and deprived of
participation in the tender on equal terms.

59. The High Court Division found neither of the evaluation reports, Annexure-A(1) and
Annexure-B(1), forged. It was initially argued by the respondents that Annexure-A(1)
was forged and the signatures were superimposed. But this line of argument was not
pressed as it was found from Annexure-5(b) of the affidavit-in-opposition filed by
respondent Nos. 6 and 8 that the convener of the technical committee never claimed the
evaluation report  to be a forged one.

60. It also appears that the evaluation report annexed as Annexure-B(1) and the report
annexed at pages 178-179 of the affidavit-in-opposition of the respondent Nos. 6 and 8
under Annexure-5(b) is a copy of the same report. The difference between the two is
that Annexure-B(1) is not attested by the information Secretary whereas report enclosed
with Annexure-5(b) is attested by the Information Secretary on 14-10-1998. From the
aforesaid Annexure, it may be noted that both the evaluation reports are dated 9-7-
1998 but the then Information Secretary waited three months to attest one of them. A
summary to the Prime Minister was submitted for approval which was subsequently
obtained. Mr Rafique-ul Huq, the learned Counsel, claims that between the two reports
only 5(b) was forwarded to the Secretary, Ministry of Information. But his contention is
not backed by evidence since in the file of the BTV a photocopy of a letter, Annexure-A,
forwarding Annexure-A1 is found. From this it can be concluded that the evaluation
report Annexure-A(1) was given to the Secretary, Ministry of Information, by hand as
evident from the peon book of BTV and UO Note of the Secretary, Ministry of
Information, at page 412 of the leave petition, Annexure 5. It is true the court cannot
go into the merit of the decision taken by the technical committee, but it can always
review the manner and procedure followed by it. On review of the process adopted in
giving licence to Ekushey Television we come to the conclusion that there exists more
than one evaluation report bearing the same number and date and one of them is
changed to the advantage of ETV. We also come to the conclusion that the process in
giving licence to Ekushey TV is definitely not transparent.

61. At this stage it seems appropriate to discuss the role of the then Secretary, Ministry
of Information. In this connection Annexure-5 of the affidavit-in-opposition of the
respondent Nos. 6 and 8 of the writ petition (at page 412 of the leave petition) which is
an unofficial letter dated 14-10-1998 written by Mr Akmal Hossain, Secretary, Ministry
of Information can be referred to. In it he has expressed his ignorance about the
existence of two evaluation reports. He claimed that on receipt of a copy of the
evaluation report  from a journalist and on coming to know about the existence
of two evaluation reports he enquired of the Director General, BTV which one was the
final report. Subsequently, he was told that the final report was the one attested by
him.

62. In a letter dated 16-2-2002 signed also by the Civil Engineer and the Chief Engineer
of BTV, it is stated that the convener called all of them and asked to change the
recommendation as it was the desire of the higher authority. The recommendation was
changed accordingly and signed by all the members.

63. By a sworn affidavit dated 4 March, 2002 Mr Anisur Rahman, convener of the

23-04-2025 (Page 12 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



Technical Evaluation Committee, replied to the court's direction by stating that
immediately after the submission of the evaluation report with recommendation to the
Secretary, Ministry of Information, the latter called him and explained that the report
should be changed to qualify ETV as per desire of the higher authority and accordingly,
another recommendation was written keeping the detailed evaluation intact but
qualifying ETV. All the committee members signed the second recommendation, keeping
date, reference, etc of the latter report same as those of the first report in which ETV
was found not to be qualified and which was also submitted to the Secretary. All this
reflects on the integrity of Mr Akmal Hossain, the then Secretary, Ministry of
Information, with the evaluation report. Everything that had happened in respect of the
evaluation report was in the knowledge of the Information Secretary. Even then, he had
to take recourse to a cooked up story that he came to know about the existence of the
two reports for the first from a journalist (Annexure-5). His denial of the knowledge of
existence of two reports and claim that Mr Mustafizur Rahman's statement has no
relevance to the original evolutionary report is really unbelievable.

64 The role of Mr AS Mahmud, the respondent No. 7 and the Chairman of ETV, is no
less dubious than that of the Secretary, Ministry of Information. As the ETV affair
unfolded his role became progressively dubious. He, in his capacity as the Chairman of
Ekushey Television, applied for withdrawal of per hour payment to BTV(Annexure 7(a)
of the affidavit-in-opposition of respondent Nos. 6 & 8) and obtained the concession
from the Ministry of Finance and then entered into an agreement in his individual
capacity, and not on behalf of ETV, for establishing a private TV channel with the
Government of Bangladesh, represented by the Joint Secretary, Ministry of Information
(Annexure 8 of the affidavit-in-opposition of the respondent Nos. 6 & 8).

65. From the record it may be seen that Mr AS Mahmud did not participate in the tender
in his own individual capacity. The tender notice dated 6-5-1998 also did not invite any
individual to participate, it only invited financial and technical proposals from local and
foreign firms individually or under joint venture and not from an individual. But what
actually took place was contrary to the intention of the tender notice. After participating
in the tender on behalf of ETV Mr AS Mahmud signed the licensee agreement in his
individual capacity with the Government of Bangladesh.

66 . The record also shows that Mr AS Mahmud, the respondent No. 7 in the writ
petition, applied in his individual capacity, for license to operate a private TV channel
on 25 June, 1998 (Annexure 3 to the affidavit-in-opposition of the respondent Nos. 6 &
8) when Ekushey Television was already in existence. It had already obtained a licence
from the Dhaka City Corporation for carrying out its business on 21-6-1998. Annexure,
3(b) is VAT Registration Certificate given by Customs, Excise and VAT Authority to
Ekushey Television. Annexure-3(c) is a certificate from the Deputy Commissioner of
Taxes showing that ETV is a tax payer. Annexure-6 dated 22-11-1998 of the affidavit-
in-opposition of respondent Nos. 6 & 8 is a letter from Deputy Secretary, Ministry of
Information to Mr AS Mahmud, of Ekushey Television, informing him that the
Government has taken a preliminary decision, on principle, to allow ETV to establish a
private TV channel. Annexure-7 dated 22-2-1999 of the affidavit-in-opposition of
respondent Nos. 6 & 8 is another letter written to Ekushey Television by Senior Deputy
Secretary, Ministry of Information regarding the licence fee. Annexure 7(a) dated 24-2-
99 is a letter written by AS Mahmud on the pad of Ekushey Television to Mr Shah SM
Kibria, the then Finance Minister to withdraw payment of hourly charge to the
Government for use of BTV tower and facilities. All these show that ETV was already in
existence when the licence agreement was signed on 9-3-1999 between Ministry of
Information and Mr AS Mahmud in his individual capacity. It will be further obvious

23-04-2025 (Page 13 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



from the fact that on 18 March, 1999, nine days after the signing of the licence
agreement Mr AS Mahmud, the respondent No. 7 using the letter head of ETV and
representing himself as its Chairman, made an application to the Ministry of Information
for obtaining permission to transfer the said licence for ETV (Annexure 10 of the
affidavit-in-opposition of respondent Nos. 6 & 8). The permission was granted by the
Ministry of Information by a letter dated 5th April, 1999 (Annexure 10(a) of the
affidavit-in-opposition of the respondent Nos. 6 & 8). It is not understood why the
agreement was not signed with ETV but was signed with Mr AS Mahmud, in his
individual capacity, when ETV was there, when its organum was there and when Mr
Simon Dring of BBC was there.

67. Annexure-10(a) of the affidavit-in-opposition of the respondent Nos. 6 & 8 further
reveals, that while giving permission to transfer the licence to ETV, Mr AS Mahmud was
asked to send all the papers and information to the Ministry. It only leads to the
conclusion that the licence was given by the Ministry without consulting the relevant
papers, which means the question of giving licence to ETV was already decided.

68. It is surprising to note that a vendor's agreement between AS Mahmud and Ekushey
Television was entered into on 3 March, 1999, (Annexure-11 of the affidavit-in-
opposition of the respondent Nos. 6 & 8) prior to the Government permission to transfer
the licence to ETV. Under this agreement signed on 5-4-1999 the vendor, AS Mahmud,
agreed to transfer and ETV agreed to purchase the licence issued to Mr AS Mahmud
under clause 11(3) of the Agreement.

69 . The above leads us to conclude that the Ekushey Television is an example of
wanton licence with a shady deal in every step of the licensing process. It illustrates
how executive power can be corrupted while law is forced to take a back seat. It
essentially appears that the concerned bureaucrats washed off their hands from public
duty on pressure from above, without any regard to law. What strikes the thinking
minds is that this gives administrative corruption an all permissive dimension. If abuse
of power in the ETV affairs is not allowed to be challenged before this court, it will
undermine the constitutional provisions that establish the relevance of executive
adherence to rule of law. What happened in this case must open the eyes of both the
Government as well as the people at large to the uncontrolled exercise of executive
power. Providing immunity will be against the rule of law that requires accountability
and transparency in running the Government.

70. The duty which is breached, causing injury, is owed by the state, as a public
authority, not to any specific or determinate class or group of people or to a particular
individual, but to the general public. Such cases of public injury cannot necessarily be
shown to affect the rights of a determinate class or a group of people. No one can
possibly be shown to be in a position to claim that a specific legal injury is caused to
him alone. If breach of public duty of this kind and proportion, is allowed to go without
any redress the failure to perform such public duty would go unchecked and would open
the door for corruption. There would be no check on the house of power. It will also
result in a denial of constitutional rights of the general public.

71. This court under constitutional mandate is duty bound to preserve and protect the
rule of law. The cutting edge of law is remedial and the art of justice has to respond
here so that transparency wins over opaqueness. In the instant case the petitioners,
though not personally affected in espousing a genuine cause, but have drawn the
court's attention to the breach of constitutional obligations.

23-04-2025 (Page 14 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



72. Such gross violation of fundamental rights should shock the judicial conscience and
force it to leave aside additional procedure which shackles the locus standi and gives
standing to the petitioners. Unless this court responds to it, governmental agencies
would be left free to subvert the rule of law to the detriment of the public interest. We
must therefore, reject the preliminary objection raised, challenging the locus standi of
the petitioners in the writ petition, since important issues relating to public wrong and
rule of law are involved. It being a litigation affecting public wrong, the petitioners have
interest and locus standi to file the petition.

73. It must be remembered here, that it is not possible to lay down in clear and precise
terms what is required to give petitioner locus standi when public injury or public
wrong is involved. Locus standi is not a case of jurisdiction of the court, but a case of
discretion of the court, which discretion has to be exercised on consideration of facts
and law points involved in each case, as already pointed out in the case of Kazi
Mukhlesur Rahman. As a matter of prudence and not a rule of law, the court may
confine its exercise of discretion, taking into consideration the facts, the nature of the
public wrong or public injury, the extent of its seriousness and the relief claimed.
Therefore, the concern shown by the Bar, that giving locus standi to the petitioner will
open the floodgates, and the court will soon be overburdened by cases, does not hold
good. The discretion to open the gates will always be with the court, which discretion
will only be exercised within the bounds mentioned above.

74. The respondents also argue that the petitioners were indolent and approached the
court for redress of their grievance, after a long lapse of time and therefore, the petition
should have been rejected. The rule in respect of the court's power to inquire into
delayed and old claim is not a rule of law, but a practice and depends much on proper
exercise of discretion. Each case must depend on its fact such as how the breach of
fundamental right occurred, the nature of the injury and lastly how the delay is caused.
The test in such case is not physical running of time but whether a parallel right has
accrued and whether the lapse of time can be attributable to laches and negligence.

75. But, above all, while the circumstance justifying the conduct exists, the illegality
which is manifest, cannot be sustained on the sole ground of laches. In this particular
case ETV was granted license on 9-3-1999 and it started broadcast on 8-3-2000. Three
reports on how ETV licence was obtained appeared in the Weekly Magazine Jaijai Din on
1-9-1998, 22-1-1998 and 11-9-2001. The last and third one was the cover story and it
appeared after ETV started broadcasting. Therefore, the petitioners claim that there was
no delay in approaching the court. The High Court Division has accepted the explanation
and we do not find any reason not to accept it.

76 . The learned Counsels for the respondents have argued that once a contract is
concluded, it can be challenged only if there is breach of terms and conditions and then
again, not under Article 102 of the Constitution. This line of argument is not acceptable
to us, as the writ petition before the High Court Division was not regarding breach of
terms and conditions of a contract. In this particular case the High Court Division
looked into the procedure adopted in giving licence to ETV and on doing so, it has
exercised its jurisdiction under Article 102 which on the facts of the case, in our view, is
quite justifiable.

7 7 . The respondents took objection to the High Court Division's direction, to the
Ministry, to produce the relevant file on the evaluation report and questioned why the
court should take on its shoulder the onus to find malafide. According to them, burden
should be on the shoulder of the petitioners, as they were the ones who alleged

23-04-2025 (Page 15 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library



malafide. The answer to this is that, if the learned Judges of the High Court Division
thought it appropriate that an investigation should be made in a writ petition, they were
not barred from directing parties to lead evidence. Such an investigation only assists
the court in the realisation of the constitutional objectives. Such directions and orders
passed by the court are incidental or ancillary to its jurisdiction of enforcement of
fundamental rights. Power has been vested in the High Court Division to issue writ or
order to any party within its jurisdiction, under Article 102 of the Constitution. But this
power should be exercised cautiously and prudently.

78. Dr Kamal Hossain, the learned Counsel, argues that the foreign companies have
invested heavily on ETV and a third party right has already accrued. Now, if the
terrestrial channel of ETV is closed down for no fault of the foreign companies, they will
suffer heavy loss which will have a far reaching adverse affect on foreign investment in
the country.

7 9 . Many in Bangladesh subscribe to the viewpoint that while doing something
Bangladesh should always be concerned about the adverse impact it might have on
foreign investors in this country. But law has its own way and is inclined to speak in its
own language. When money talks judiciary must not balk. Syndicated bridge-financing
for the Ekushey Television by some foreign and local banks and the investment by the
USA finance company is neither a contribution to philanthropy nor an effort to do
something for the noble cause of free media. It is a simple case of investment, and like
every investment the investment in ETV has its own risk. The third party rights exist and
fall with the Ekushey Television, since their interests are merged with that of ETV. The
substantive legal principle in this regard is that every person is subject to the ordinary
law within the jurisdiction. Therefore, all persons within the jurisdiction of Bangladesh
are within Bangladesh rule of law. The foreign investors in ETV are no exception to this
principle. The submission of Dr Kamal Hossain is, therefore, bereft of any substance.

80. In view of the above we are in complete agreement with the High Court Division
that the changing of the evaluation report is malafide, the process of preparing the
evaluation report is not transparent and subsequent actions taken on the basis of the
changed report are malafide and the licence given to ETV is not, therefore, sustainable
in law.

81. We also find non fulfilment of section 4 of the Telegraph Act, 1885 and section 5 of
the Wireless Telegraphy Act, 1933. Therefore, we do not find any illegality committed in
the judgment of the High Court Division calling for our interference.

All the leave petitioners are dismissed.

© Manupatra Information Solutions Pvt. Ltd.

23-04-2025 (Page 16 of 16) www.manupatra.com Attorney General Office Library


